Wiadomości

Europejczycy chcą jeść naturalnie - to szansa dla polskich producentów


Z raportu „Innowacyjność vs. zdrowie. Szanse dla marek spożywczych”[1] opracowanego przez firmę analityczną Mintel dla Banku Zachodniego WBK wynika, że prawie 1/3 wszystkich nowych produktów z kategorii żywności i napojów wprowadzonych w Europie między październikiem 2016 r. a wrześniem 2017 r., miała oświadczenia „naturalne”.

WIĘCEJ czytaj w majowym  wydaniu miesięcznika "Paliwa Płynne"

 Jeżeli szukasz oferty zdrowej, polskiej żywności, znajdziesz ją podczas organizowanych wyłącznie przez Polską Izbę Paliw Płynnych XXV Międzynarodowych Targów STACJA PALIW 2018, na terenie EXPO XXI, Warszawa, ul. Prądzyńskiego 12/14

 WIĘCEJ czytaj w majowym  wydaniu miesięcznika "Paliwa Płynne"

Najwięcej takich nowości pojawiło się na bardzo ważnych dla polskiego eksportu rynkach takich jak Niemcy, Wielka Brytania oraz Francja. Eksperci BZ WBK wskazują, że popularność zdrowych produktów w Europie może być ważną biznesową sugestią dla rodzimych producentów zainteresowanych rozwojem sprzedaży zagranicznej.

Pod pojęciem „naturalne” kryją się oświadczenia: „organiczne”, „bez sztucznych dodatków i konserwantów”, „wolne od GMO”, „w 100% naturalne” oraz „pełnoziarniste”. – Dwa pierwsze, według danych przywoływanych w raporcie, były w badanym okresie stosowane najczęściej – mówi Honorata Jarocka, Senior Food and Drink Analyst z firmy Mintel.

W kontekście eksportu zdrowej żywności, Renata Dutkiewicz, dyrektor ds. Sektora Spożywczego i FMCG Banku Zachodniego WBK przypomina jak ogromny sukces eksportowy już teraz mają na koncie polscy producenci. Od 2004 r. do 2017 r. wartość eksportu żywności z Polski zwiększyła się o 22 mld euro, co oznacza wzrost o 421%. Co ważne, polska żywność nie tylko gości na stołach całego świata, ale też ma swoją ugruntowaną markę. – Kiedyś popularność produktów spożywczych z Polski wynikała z doskonałej jakości, ale w bardzo atrakcyjnej cenie. Wielu producentów sprzedawało pod markami własnymi sieci zagranicznych. Teraz polskie brandy mają już swoją renomę i są za granicą cenione, wybierane właśnie dla walorów smakowych i jakości, niekoniecznie ze względu na cenę. A teraz według nas powoli przychodzi czas, kiedy polscy producenci pokażą, że są w stanie zaspokajać nawet najbardziej wybredne gusta i wypełniać bardzo specyficzne nisze. Myślę, że będą coraz mocniejsi w produkcji żywności funkcjonalnej, w tym w żywności naturalnej. Podczas naszych spotkań Programu Rozwoju Eksportu dyskusja na ten temat wśród przedstawicieli branży była bardzo ożywiona, było słychać wiele entuzjastycznych głosów – mówi Renata Dutkiewicz.

Według wstępnych danych Ministerstwa Finansów w 2017 r. wartość polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych osiągnęła rekordowy poziom 27,3 mld euro, co oznacza wzrost o 12% w relacji rocznej. Ponad 80 proc. eksportu produktów spożywczych z Polski (w ujęciu wartościowym w PLN) trafia do Unii Europejskiej.

Jak pokazuje raport Mintel, w okresie między październikiem 2016 a wrześniem 2017 nowe produkty z oświadczeniami z grupy „naturalnych” pojawiały się w wielu różnych kategoriach produktowych. Najwięcej było ich w kategorii wyrobów piekarniczych (13% wszystkich nowości „naturalnych”), przekąsek (10%), nabiału (10%) oraz w kategorii sosy i przyprawy (również 10%). – Moda na zdrowe odżywianie jest trendem, który kreuje potencjał dla producentów właściwie z każdego podsegmentu sektora spożywczego. Stąd uważamy, że rozwój naturalnych linii będzie jednym z najwyraźniejszych trendów w branży, inspirowanym popytem z zagranicy, ale też wewnętrznym. Przecież Polacy również jedzą coraz więcej produktów naturalnych – wskazuje Renata Dutkiewicz.

– Innowacje ukierunkowane na zdrowie i dobre samopoczucie to niezwykle inspirujący element strategiczny zarówno dla marek działających wyłącznie na rodzimym rynku, lecz także dla producentów pragnących osiągnąć sukces na innych rynkach europejskich. Obszarami, które są szczególnie interesujące pod kątem dalszych innowacji i które oferują perspektywy wzrostu są między innymi „naturalność”, pozycjonowanie spójne z dietami roślinnymi, czyli wegetarianizm i weganizm, a także pośredni nurt – fleksitarianizm, oraz eksperymenty z atrybutami funkcjonalnymi – mówi Honorata Jarocka z firmy Mintel.

Co więcej, tak eksperci Banku Zachodniego WBK jak i Mintel są zdania, że dla wielu polskich producentów rynek europejski może być dopiero początkiem eksportowej działalności związanej z żywnością naturalną. Portal Statista, podaje, że przychody generowane przez globalny rynek żywności funkcjonalnej w 2017 r. sięgnęły prawie 300 mld dolarów. Według prognoz do 2022 r. mają wzrosnąć do blisko 442 mld dolarów.[2]

Raport „Innowacyjność vs. zdrowie. Szanse dla marek spożywczych” firmy Mintel dla Banku Zachodniego WBK: https://www.bzwbk.pl/ms/program-rozwoju-eksportu/index.html

 

[1] Badanie przeprowadzone w 25 krajach europejskich

[2] https://www.statista.com/statistics/252803/global-functional-food-sales/.

Źródło: BZ WBK

 

WIĘCEJ czytaj w majowym  wydaniu miesięcznika "Paliwa Płynne"

 

Jeżeli szukasz oferty zdrowej, polskiej żywności, znajdziesz ją podczas organizowanych wyłącznie przez Polską Izbę Paliw Płynnych XXV Międzynarodowych Targów STACJA PALIW 2018, na terenie EXPO XXI, Warszawa, ul. Prądzyńskiego 12/14

 

WIĘCEJ czytaj w majowym  wydaniu miesięcznika "Paliwa Płynne"

 

Wróć