Prawo

Dyrektywa PE ws. jakości benzyny i olejów napędowych

5 października 2015 r. wchodzi w życie dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/1513 z 9 września 2015 r., zmieniająca dyrektywę 98/70/WE odnoszącą się do jakości benzyny i olejów napędowych oraz zmieniająca dyrektywę 2009/28/WE w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych.

Jedną z najszerzej dyskutowanych zmian było dodanie do pierwszej z dyrektyw nowego zapisu, iż państwa członkowskie mogą postanowić, że maksymalny udział biopaliw produkowanych z roślin zbożowych i innych roślin wysokoskrobiowych, roślin cukrowych i oleistych oraz roślin uprawianych przede wszystkim do celów energetycznych na użytkach rolnych jako uprawy główne, zostanie ograniczony do określonego poziomu. Problem polskich europarlamentarzystów sprowadzał się do tego, aby Polska miała jedynie możliwość wprowadzenia takiego ograniczenia, a nie obowiązek. W sytuacji, gdy Polska produkuje swoje biokomponenty właśnie z takich upraw, obowiązkowe ograniczenie tych źródeł biokomponentów mógłby doprowadzić do sytuacji, w której kraj nie byłby w stanie realizować zobowiązań dotyczących zwiększania ilości energii ze źródeł odnawialnych na potrzeby trakcyjne. Jest to związane ze znacznym uzależnieniem polskich biokomponentów od roślin spożywczych (np. rzepak). Jednocześnie brakuje rozwiązań oraz infrastruktury dla innych odnawialnych źródeł energii dla transportu. W sytuacji zobowiązania Polski do wprowadzenia innych rozwiązań (np. napędu elektrycznego lub paliw z odpadów) pod znakiem zapytania stanęłaby realizacja ustalonych progów udziału energii odnawialnej w transporcie.

W ramach CEN trwają prace nad stworzeniem jednolitych form oznaczania paliwa na stacjach paliw. W tym celu został powołany Komitet Techniczny 441 (Technical Committee 441), który pracuje nad ujednoliceniem standardów na stacjach. Aktualnie rozważanych jest wiele rozwiązań oznakowania zarówno odmierzaczy paliwowych i pistoletów na stacjach, jak też wlewów paliwa w samochodach. Mogą one przyjmować różne formy graficzne (z uwzględnieniem wyróżniającej kolorystyki i kształtów), jak i nazwy (np. E10). Aktualnie wskazuje się, iż oznaczenia powinny być możliwie czytelne i trwałe, z tego też względu nie jest rekomendowane przyjmowanie określonych kolorów, jako że mogą one wyblaknąć lub zlać się z kolorystyką przyjętą na danej stacji/ sieci stacji paliw. Działania te mają pomóc w szczególności konsumentom, którzy będą mieli przejrzystą informację, czy ich wybór produktu jest prawidłowy.

WIĘCEJ: czytaj kolejnych wydaniach miesięcznika „Paliwa Płynne”

Nowości branżowych szukaj na:

XXIII Międzynarodowych Targach STACJA PALIW 2016

11-13 maja 2016r. w EXPO XXI w Warszawie

od ćwierć już wieku organizowanych pod tym znakiem:

(opr.zp)

Wróć