Auto i Myjnia

"Czym i jak chcą jeździć Polacy?" - raport PwC


19% Polaków korzysta ze współdzielenia przejazdów, a 36% zamierza to zrobić w przyszłości — wynika z raportu PwC.
Coraz rzadziej klienci chcą kupić wyłącznie samochód. Obecnie kupujący są w coraz większym stopniu nastawieni na zakup mobilności, jako produktu, który zaspokaja ich główną potrzebę nie generując przy tym dodatkowych obciążeń, takich jak parkowanie, serwis czy ubezpieczenie.
Dzięki technologii rozwinęły się dwie koncepcje, których popularność stale wzrasta: ride sharing, czyli współdzielenie podróży oraz car sharing, czyli współdzielenie samochodu. Do rozwoju ride sharingu przyczyniły się w dużej mierze start-upy, wykorzystujące w swojej działalności rozwiązania łączące ze sobą kierowców pojazdów i pasażerów zainteresowanych przejazdami wewnątrz miast (tak działa na przykład Uber) lub podróżami międzymiastowymi (jak na przykład Blablacar).
Car sharing to rozwiązanie funkcjonujące na rynku dłużej niż współdzielenie podróży. Dzięki niemu użytkownicy mogą wynająć samochód na krótszy okres niż w tradycyjnych wypożyczalniach. Opłata za najem jest najczęściej uzależniona od czasu użytkowania (często spotykanym rozwiązaniem jest stawka za minutę wypożyczenia pojazdu) oraz liczby przejechanych kilometrów. Paliwo oraz ubezpieczenie są wliczone w cenę. System jest często zbudowany w oparciu o sieć stacji, z których można pobrać, lub zwrócić samochód. Cały proces można kontrolować za pośrednictwem aplikacji na urządzenia mobilne.

- Aplikacje dają ogromne możliwości kontrolowania wielu procesów biznesowych przez samych użytkowników. To właśnie powoduje, że przedsiębiorstwa, które dają im taką możliwość mogą być bardziej konkurencyjne od tych, w których procesem biznesowym zarządzają pracownicy firmy. Atrakcyjne ceny usług współdzielonych, wielka elastyczność i świadomość klienta, że on sam dyktuje warunki, a robi to w sposób łatwy i intuicyjny (przy pomocy aplikacji), rzeczywiście powodują, że przyszłością jest to wszystko, co w swojej nazwie zawiera słowo „sharing”. Stwierdzenie to ma zastosowanie nie tylko w odniesieniu do świata samochodów i podróży - mówi Artur Jastrzębski, menedżer w zespole data analytics PwC
Źródło: PwC, fot. arch

Czytaj raport: Czym i jak chcą jeździć Polacy? Trendy w branży motoryzacyjnej

Wróć