Auto-Flota

Czy wyrok TK ws. ryczałtów dla kierowców to ulga dla branży transportowej?


Po wyroku Trybunału Konstytucyjnego przedsiębiorcy transportowi odetchnęli z ulgą, a widmo wypłat miliardowych odszkodowań dla kierowców zostało oddalone. Eksperci zwracają jednak uwagę, że nadal nie jest wiadome, w jaki dokładnie sposób należy rozliczać zwrot kosztów za podróż służbową kierowcy. Pojawia się uzasadniona potrzeba szerszej dyskusji, aby możliwe było wypracowanie rozwiązania sytuacji.

29 grudnia 2016 r. w Dzienniku Ustaw został opublikowany wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 24 listopada 2016 r. w sprawie dotyczącej ryczałtów noclegowych kierowców w zagranicznej podróży służbowej. Dyskusja w tej kwestii rozpoczęła się już w 2009 roku, a przybrała na sile 5 lat później, kiedy to w uchwale z 12 czerwca 2014 r. (II PZP 1/14), Sąd Najwyższy uznał, że zapewnienie kierowcy samochodu ciężarowego miejsca do spania w kabinie pojazdu, podczas wykonywania przewozów międzynarodowych, nie stanowi bezpłatnego noclegu w rozumieniu powyższego rozporządzenia. Wyrok SN otworzył drogę kierowcom do domagania się rekompensat od firm transportowych za niewypłacone ryczałty noclegowe. Szacowano, że kwoty odszkodowań mogą sięgać nawet 2 mld złotych, co miałoby katastrofalne skutki dla całej branży transportowej. Wyrok Trybunału Konstytucyjnego zamknął sprawę, a sądom nie pozostało nic innego, jak oddalenie wszystkich pozwów o odszkodowania złożonych w tego typu postępowaniach.

Jak się okazuje, kwestia rozliczania ryczałtów noclegowych będzie wymagała od branży zastosowania dodatkowych rozwiązań. - Wyrok Trybunału z jednej strony rozwiązuje problem, który powstał po wyroku 7 Sędziów Sądu Najwyższego, a groźba olbrzymich roszczeń kierowców dotyczących ryczałtów została oddalona. Jednak opublikowanie wyroku może nieść za sobą kolejne konsekwencje. W tej chwili znów pojawia się niepewność w branży. Nikt nie jest w stanie w 100% odpowiedzieć na pytanie, w jaki dokładnie sposób należy rozliczać zwrot kosztów za podróż służbową, a pamiętajmy, że jest to znaczna część wynagrodzenia kierowcy. Na ten moment, przedsiębiorcy nie mają gwarancji i pewności, w jaki sposób te składniki należy wypłacać. 18 stycznia w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa ma się odbyć spotkanie, które być może zapoczątkuje wyjaśnienie sytuacji – mówi Bartosz Najman, prezes Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców.

W ocenie Trybunału Konstytucyjnego, uregulowanie należności na pokrycie kosztów związanych z wykonywaniem przez kierowców podróży służbowej wymaga stworzenia odrębnych przepisów dla tej grupy pracowników, uwzględniającej specyfikę ich pracy, dlatego w tym roku można się spodziewać zmian w sposobie rozliczania podróży służbowych kierowców. W tej chwili, nie ma jednak informacji o terminie wprowadzania nowych rozporządzeń w tym zakresie.

***

Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców to wiodąca na polskim rynku firma outsourcingowa z doświadczeniem od 2002 roku, zajmująca się rozliczaniem czasu pracy kierowców. Zatrudnia ponad 200 ekspertów i specjalistów m.in. prawa pracy i prawa transportowego Polski i Unii Europejskiej, którzy posiadają wieloletnie doświadczenie w branży transportowej. OCRK, dbając o interesy swoich klientów, na bieżąco obserwuje sytuację prawną i gospodarczą w zakresie logistyki i transportu w Europie, kładąc szczególny nacisk na wysoką jakość i kompleksowość świadczonych usług.

Źródło: OCRK (op. zp; fot. Bartosz Najman, Prezes Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców)

Wróć