Auto i Myjnia

Brak kierowców wyzwaniem rynku transportowego w Polsce


W ostatnich latach znacząco wzrosła liczba obcokrajowców pracujących dla polskich firm transportowych. Jak pokazują dane z raportu „Rynek pracy kierowców w Polsce”, takie zainteresowanie kierowcami z zagranicy wynika ze zbyt małej liczby pracowników dostępnych na polskim rynku. Szacuje się, że w Polsce niedobór ten sięga ok. 100 000 kierowców zawodowych[i][1]. W konsekwencji spółki transportowe zmuszone są do dostosowania swoich ofert pracy do potrzeb pracowników z zagranicy.

Niewystarczająca liczba polskich kierowców zawodowych to jeden z głównych tematów Spotkania Transportowego, organizowanego w ramach wiosennej edycji targów Transportu i Spedycji Transportex w Sosnowcu. Podczas spotkania, które odbyło się 26 kwietnia br., eksperci branży transportowej debatowali między innymi nad głównymi przyczynami małej dostępności kierowców. Jak wynika z raportu „Rynek pracy kierowców w Polsce” obecnie na polskim rynku powstała luka na poziomie ok. 100 000 brakujących pracowników. Specjaliści wskazują, że deficyt spowodowany jest głównie wysokimi kosztami i skomplikowanym procesem uzyskiwania uprawnień, a także wieloma wymaganiami formalno-prawnymi. Kierowca zawodowy, który wchodzi na rynek pracy musi liczyć się z poniesieniem kosztów rzędu 10 000 zł. To suma pieniędzy, która przeznaczana jest na otrzymanie obowiązkowych uprawnień do prowadzenia samochodów ciężarowych. Polskich kierowców zniechęca taki wydatek, dlatego coraz mniej z nich decyduje się na zatrudnienie w zawodzie. Ze względu na brak stabilnego zespołu, firmy transportowe zmuszone są do posiłkowania się pracownikami z zagranicznych rynków, a tym samym dostosowania się do potrzeb obcokrajowców.

Szacuje się, że ponad 20 proc. obecnie zatrudnionych kierowców rozważa zmianę pracy w przeciągu 3 miesięcy. W obliczu tych danych i znaczącego niedoboru kierowców, polskie firmy transportowe posiłkują się pracownikami spoza naszego kraju, w głównej mierze ze wschodu. Głównym problemem okazują się jednak bariery językowe. W takich sytuacjach, to od właścicieli spółek wymaga się, aby dostosowali oni oferty pracy do potrzeb zatrudnianych kierowców z zagranicy – mówi Kamil Korbuszewski, Dyrektor Działu Sprzedaży GBOX.

Jak wskazuje ekspert, branża transportowa w Polsce coraz częściej sięga po rozwiązania telematyczne, umożliwiające właścicielom, spedytorom oraz kierowcom komunikację w językach obcych. Co więcej, opcje takie jak zdalne pobieranie danych z karty kierowcy i tachografu czy dokumentowanie przekraczania granic są w stanie ułatwić bądź zdjąć z kierowców szereg obowiązków formalnych.

 - Przy zatrudnieniu obcokrajowców istotne jest, aby wszystkie obowiązki i ustalenia formalne zostały w pełni zrozumiane przez obie strony, zarówno pracodawcę, jak i pracownika. Wyjaśnienie skomplikowanych przepisów w zakresie czasu pracy kierowcy w języku obcym może przysporzyć wielu nieporozumień. Właściciele firm transportowych powinni zwrócić na to szczególną uwagę i dążyć do jak największej automatyzacji niektórych procesów – doradza Kamil Korbuszewski.

 ***

GBOX istnieje na rynku polskim od 2008 roku i stanowi istotną część firmy INELO - wiodącej na rynku europejskim spółki, produkującej najwyższej jakości narzędzia do zarządzania flotą pojazdów w przedsiębiorstwie transportowym. Z produktów spółki korzysta 10 000 klientów. Oferta marki GBOX obejmuje profesjonalne rozwiązania dla firm transportowych w zakresie monitoringu GPS oraz zaawansowanej telematyki, które obecnie odpowiadają za lokalizację ponad 15 000 pojazdów. To w pełni polski produkt informatyczny, będący odpowiedzią na potrzeby wynikające z zarządzania transportem ciężkim.

Flagowymi produktami marki GBOX jest system GBOX Light oraz system GBOX Assist, czyli zaawansowane narzędzia stworzone z myślą o spełnianiu wymagań logistyki. Produkty te przyczyniają się do zwiększenia oszczędności firm transportowych na paliwie i eliminacji pustych przejazdów oraz poprawiają bezpieczeństwo kierowców.

[1] Dane pochodzące z raportu PwC „Rynek pracy kierowców w Polsce” z października 2016 r., https://www.pwc.pl/pl/pdf/pwc-raport-rynek-pracy-kierowcow.pdf.

ŹRÓDŁO: GBOX / INELO , op zp., fot. materiały prasowe

WIĘCEJ czytaj w CZERWCOWYM wydaniu miesięcznika "Paliwa Płynne"; Jeżeli szukasz oferty flotowej dla branży TSL, znajdziesz ją podczas organizowanych wyłącznie przez Polską Izbę Paliw Płynnych XXIV Międzynarodowych Targów STACJA PALIW 2017, w dniach 17-19 maja 2017 r., na terenie EXPO XXI, Warszawa, ul. Prądzyńskiego 12/14

Wróć