Wiadomości

107, 5 mln zł z tytułu odtworzeń muzyki w roku 2011r.

Związek Producentów Audio Video publikuje najnowszy raport dotyczący przestrzegania przez przedsiębiorców obowiązku uiszczania opłat za publiczne odtwarzanie muzyki.
Świadomość konieczności dokonywania opłat z tytułu odtwarzania muzyki jest już w Polsce powszechna, rośnie również świadomość wartości jakie niesie ze sobą muzyka odtwarzana w lokalach i punktach usługowych. Ta sytuacja przekłada się na systematyczny wzrost rynku odtworzeń muzyki, w ubiegłym roku wyniósł on 107,5 mln zł, co stanowi wzrost o 4,2 mln zł w stosunku do 2010r.
Związek Producentów Audio Video zanotował najwyższy wzrost wśród Organizacji Zbiorowego Zarządzania, + 22,5% w stosunku do roku ubiegłego osiągając kwotę 18,5 mln zł, która została wygenerowana dzięki umowom podpisanym z 24 tys. płatników.
Badania TNS OBOP przeprowadzone w maju 2011r. na grupie 13,5 tys. klientów i 450 właścicieli obiektów potwierdziły, że właściciele firm coraz częściej doceniają wartość muzyki. Zdecydowana większość właścicieli lokali gastronomicznych (82%), trzy czwarte właścicieli obiektów rekreacyjnych (74%) i ponad połowa właścicieli firm usługowych (52%) uważa, że muzyka zachęca klientów do odwiedzenia ich lokalu.
 
Wraz ze wzrostem świadomości wartości muzyki zmieniają się również źródła, z których muzyka jest odtwarzana. Nadal przewagę stanowi radio, jednak coraz więcej, w stosunku do lat ubiegłych, pojawia się muzyki, która jest wyborem właściciela lokalu. I tak w lokalach gastronomicznych 53,6% stanowi radio i telewizja (w tym: RMF FM 25%, Radio ZET 16%, TV VIVA - 14%, Złote Przeboje 6,7%) a 46,4% muzyka wg wyboru właściciela. W lokalach usługowych i handlowych radio stanowi 55% (w tym: RMF FM 40%, Radio ZET 15%, Eska 14%, Złote Przeboje 8%) i 45% muzyka wg własnego wyboru właściciela.
 
Pomimo potencjalnie negatywnych czynników, przedsiębiorcy coraz chętniej sięgają po muzykę popularną jako środek przyciągający klientów i wspierający sprzedaż – mówi Bogusław Pluta, dyrektor OZZ ZPAV – I nawet silna promocja muzyki z opłatami włączonymi w cenę nośnika, tzw. free music, nie wpłynęła negatywnie na nasz biznes. Wśród przedsiębiorców coraz większa jest świadomość, że klienci chcą słuchać znanych nagrań i warto za to nieco więcej zapłacić.

Wróć