Prezentacje i wywiady

Prezentacje i wywiady

„Stosujemy biokomponenty w naszych paliwach od wielu lat…” - z Jarosławem Kawulą, wiceprezesem Zarządu ds. Produkcji i Handlu w Grupie LOTOS, rozmawia Paweł Bernaciak


Jaki wpływ na wyniki finansowe Grupy LOTOS miały inwestycje w elektromobilność?

Jesteśmy miesiąc po uruchomieniu 12 punktów ładowania na stacjach LOTOS pomiędzy Warszawą a Gdańskiem i Gdynią, przy trasie A1 i A2. Od 26 października 2018 r. kierowcy samochodów elektrycznych mogą przejechać trasę ze stolicy Polski do Trójmiasta i z powrotem. Trudno po tak krótkim okresie wyrokować, w jaki sposób będzie to wpływało na wyniki spółki. Oczywiście trzeba było pewne inwestycje ponieść. Jeśli jednak chodzi o przychody, koszty – to będziemy to obserwować w najbliższych miesiącach, kwartałach i za jakiś czas podsumujemy ten segment.

Jakie perspektywy mają paliwa z biomasy?

Paliwa alternatywne to obecnie przede wszystkim biopaliwa. Biokomponenty stosujemy w naszych paliwach od wielu lat. Zmiany, które już widać, to przede wszystkim zmiany legislacyjne związane ze wzrastającym NCW, jak też związane z wycofywaniem tzw. biopaliw I generacji, a więc tych najprostszych, w kierunku bardziej zaawansowanych, czyli produkowanych w sposób bardziej wyrafinowany lub z innych surowców. Niedawno informowaliśmy opinię publiczną o zakończeniu próby technologicznej w rafinerii, polegającej na przerabianiu lub współprzerabianiu oleju roślinnego w instalacji do rafinacji olejów napędowych po to, żeby wyprodukować tzw. biowęglowodory, czyli biokomponenty, które jakościowo są przynajmniej o klasę lepsze od biokomponentów I generacji. Ten rynek będzie się rozwijał, czyli rynek biokomponentów produkowanych z biomasy niekonkurującej z żywnością. To jest właśnie przyszłość rynku paliwowego.

LOTOS inwestuje też w wodór...

Jeśli chodzi o wodór, to z dużą przyjemnością chciałbym poinformować, że dostaliśmy dofinansowanie z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF) na budowę instalacji służącej do produkcji i dystrybucji wodoru w jakości elektrolitycznej, czyli takiej, która pozwala na stosowanie wodoru do pojazdów z ogniwami paliwowymi. W ciągu najbliższych kilkudziesięciu miesięcy będziemy prowadzić ten projekt, żeby wywiązać się z naszego zobowiązania w zakładanym terminie. Mówimy o instalacji do produkcji, czyli z naszego punktu widzenia do oczyszczania wodoru do jakości wymaganej przez ogniwa paliwowe i dystrybucji zarówno do flot komunikacji zbiorowej, jak i do pojazdów prywatnych. Tego typu instalacja zostanie wybudowana w Gdańsku.

Na wyniki finansowe miał wpływ duży wzrost paliwa lotniczego? Jakie czynniki spowodowały poprawę wyników w tym segmencie?

Polacy coraz więcej latają, co oczywiście przekłada się bezpośrednio na duży popyt na paliwa lotnicze. Sprzedajemy paliwo samodzielnie do klientów zewnętrznych jak i poprzez naszą spółkę joint venture – LOTOS-Air BP i rzeczywiście odnotowujemy blisko 9% wzrost sprzedaży r/r.

Jaka jest relacja sprzedaży hurtowej do detalicznej w kształtowaniu zysku?

To się mniej więcej pokrywa. Nasze stacje mają wzrosty nieco większe niż średnia największych sieci zrzeszonych w POPiHN. Natomiast w hurcie inna jest marża dla koncernów międzynarodowych, inna dla hurtowników niezależnych, ale jeszcze inna jest jej wielkość w eksporcie. Nie ma więc jednej marży hurtowej. W zależności, do kogo się sprzedaje, to oferuje się różne warunki handlowe.

Jaką rolę w strategii spółki odrywa franczyza?

Przez lata ten kanał franczyzowy żył sobie własnym życiem i te stacje, mimo że działały pod marką LOTOS, nie zawsze utrzymywały najwyższe standardy. W tej chwili partnerom franczyzowym oferujemy szerszą ofertę gastronomiczną, np. system Cafe Punkt, i ujednolicamy wizualizację stacji po to, żeby klient nie odróżniał czy wjeżdża na stację własną, czy franczyzową . To jest w tej chwili nasze główne zadanie, aby ujednolicić wyższy standard w całej sieci. Pracujemy nad tym, aby wszyscy właściciele stacji osiągnęli poziom najlepszych stacji własnych. Warto dodać, że w 2019 roku spółka LOTOS Paliwa planuje wydać kilkaset mln zł na rozwój, czyli budowę nowych stacji oraz modernizację i standaryzację istniejących obiektów.

Czy w obecnej sytuacji narastającej konkurencyjności na światowych rynkach rafineryjnych polskie paliwa mogą konkurować jakością?

Jakość paliw z gdańskiej rafinerii – jednego z najnowocześniejszych zakładów w Europie – od wielu lat jest znana nie tylko w Polsce, dlatego eksportujemy je z powodzeniem do wielu krajów Europy Północno-Zachodniej. Należy jednak pamiętać, że większość naszej produkcji sprzedajemy tu, w Polsce, gdzie jest to bardziej opłacalne. Rozwój gospodarczy kraju, wzrost PKB oraz rozwój sieci komunikacyjnej są szansą w którą LOTOS chce wykorzystać. Wiąże się z tym możliwość umocnienia pozycji spółki i ekspansja na inne obszary rynku paliwowego.

Jak LOTOS inwestuje w działalność badawczo-rozwojową?

Projekty związane z rozwojem segmentu detalicznego i szeroko rozumianej infrastruktury dystrybucji paliw alternatywnych są jednymi z kluczowych elementów realizowanymi do 2022 r. w strategii Grupy Kapitałowej LOTOS. Innowacje służyć mają przeobrażaniu koncernu na drodze ewolucji, aby rafineria i sieć stacji paliw nadal dynamicznie rozwijały się odpowiadając na potrzeby zmieniającego się rynku paliw. Niedawno podpisane porozumienia o współpracy z Politechniką Warszawską w obszarze innowacji to jeden z elementów tego planu.

Czy LOTOS będzie inwestował w drive-thru i płatności jak Orlen?

Formuła drive-thru nie jest niczym nowym na rynku, skoro w Ameryce pojawiła się niemal 100 lat temu. Nie zmienia to faktu, że LOTOS również wprowadza sprawdzone rozwiązania lub nieustannie szuka własnych pomysłów dopasowanych do potrzeb swoich klientów.

Dziękuję za rozmowę!

Wróć


Fatal error: Uncaught exception Exception with message Query error: Table './pipp_www/tl_search_index' is marked as crashed and last (automatic?) repair failed (DELETE FROM tl_search_index WHERE pid='4100') thrown in system/modules/core/library/Contao/Database/Statement.php on line 283
#0 system/modules/core/library/Contao/Database/Statement.php(254): Contao\Database\Statement->query()
#1 system/modules/core/library/Contao/Search.php(291): Contao\Database\Statement->execute('4100')
#2 system/modules/core/classes/FrontendTemplate.php(310): Contao\Search::indexPage(Array)
#3 system/modules/core/classes/FrontendTemplate.php(121): Contao\FrontendTemplate->addToSearchIndex()
#4 system/modules/core/pages/PageRegular.php(189): Contao\FrontendTemplate->output(true)
#5 index.php(260): Contao\PageRegular->generate(Object(Contao\PageModel), true)
#6 index.php(444): Index->run()
#7 {main}